MMXI©AVE |
Waarom wint de computer steeds ? | |||
Een middag op de Spoordijk. WJ komt aanlopen met een handvol stenen.
Die legt hij neer en demonstreert hoe je daarmee een simpel spel kunt spelen.
Dat willen we wel. Maar wie het ook tegen hem opneemt - WJ wint steeds.
| |||
Die avond staar ik uit het raam. De duisternis maakt het buitengebeuren
overzichtelijk. Alleen een handvol lichten speelt er nog een simpel spel. |
Een willekeurige stand kan je dus aanduiden met drie cijfers en die mag je in oplopende volgorde zetten. De stand 345 verandert
in de stand 344 als op de onderste rij een steen wordt weggenomen.
Wordt de hele onderste rij weggenomen, dan ontstaat 3-4-0, in standaard notatie 034. | ||
Diagram van 48 unieke standen met in totaal 310 mogelijke zetten. | |||
In bovenstaand totaaloverzicht zijn alle mogelijke zetten getekend.
Voor het oog een wirwar. Maar als je naar één bepaalde stand kijkt, dan
zijn er altijd maar een paar mogelijke zetten. | Vanuit de stand 002 zijn er twee mogelijke zetten: de stand op 001 of 000 zetten. Is de stand 002 en ben jij aan zet, dan zul je ervoor kiezen de stand op 001 te zetten, de stand waarbij je tegenstander het spel verliest. De lijst hieronder geeft alle standen weer, met de mogelijke zetten en de verkieslijkheid daarvan (berekend volgens de zgn. Min-Max methode; -1: tegenstander kan gedwongen worden tot verlies). | ||
Lijst van standen en de mogelijke zetten. Standen die enkel tot verlies leiden zijn geel gemarkeerd. De computer gebruikt deze lijst. Op maximum speelsterkte wordt waar mogelijk altijd een zet gekozen die met -1 is gemarkeerd. De diagrammen hieronder illustreren deze winnende strategie. | |||
| |||